Блог на Odoo България - Odoo България - Odoo България https://www.odoo.bg Thu, 28 Mar 2024 19:19:44 +0200 Joomla! - Open Source Content Management bg-bg Процес на внедряване на ERP Odoo https://www.odoo.bg/блог/item/239-процес-на-внедряване-на-erp-odoo https://www.odoo.bg/блог/item/239-процес-на-внедряване-на-erp-odoo

Създаване на бизнес план

Внедряването на ERP Odoo започва със задълбочен анализ на бизнеса на клиента, което включва детайлно описване на процесите, изясняване на функционалните изисквания, проучване на системните изисквания, ясно очертаване на етапите на изпълнението и съответните компоненти.

Инсталация и настройка на софтуера

След уточняване на цялата необходима информация по време на бизнес анализа и създаване на план за изпълнение, следващата стъпка е изпълнение съгласно изготвен и подписан Business Blueprint - детайлно документиране на резултатите от процеса на първоначално проучване и изискванията на бизнес процесите.
Първата част обхваща одит на системата, за да се потвърди, че са спазени минималните изисквания за хардуер. Когато всички изисквания са изпълнени, скоро след това стартира инсталирането на ERP Odoo.

Настройка, миграция на данни и потребителски настройки

След като ERP Odoo е инсталиран, следва конфигурация, миграция на данни и персонализиране.
Този етап от процеса на внедряване включва мигриране на бизнес данни от използвания преди това софтуер и предишни системи.
Персонализирането на ERP Odoo може да се извърши по няколко различни начина. ERP Odoo има възможност за интегриране на различни модули, които разширяват функционалността на ERP Odoo или интегриране на приложения, различни от Odoo. Други видове персонализиране се осъществяват чрез проектиране на персонализирани работни процеси и правила за бизнес процеси и/или създаване на конкретни шаблони за отчети, печатни форми и др. Дължината на тази фаза зависи от сложността на персонализиране и/или интегриране на приложения.

Обучение на потребители

Преди стартиране на продуктивно използване на системата всички ключови потребители преминават обучение. По време на обученията и последващите срещи с ключови бизнес потребители се открива допълнителна информация за изискванията на бизнеса и се прилагат към процесите на ERP Odoo. След като се направят обученията и окончателните корекции, системата е готова да стартира.

Продуктивен старт и поддръжка

След като внедряването е приключено, може да се постави началото на продуктивен старт (реална работа със системата), като непосредствено след този старт поддръжката на ERP Odoo е активирана от наша страна.

Освен това може да се закупуват абонаментни планове за следгаранционна поддръжка, консултация, усъвършенстване на бизнес процесите и осигуряване на текущи обучение за крайни потребители.

]]>
office@odoo.bg (Васил Тумбев) ERP Системи Tue, 01 Nov 2022 04:54:39 +0200
Odoo България на 10 години https://www.odoo.bg/блог/item/238-odoo-българия-на-10-години https://www.odoo.bg/блог/item/238-odoo-българия-на-10-години

Odoo България стана на 10 години. По този повод всички наши услуги ще бъдат с 10% намаление през месец април 2022 г. Благодарим на всички наши клиенти за доверието!

]]>
office@odoo.bg (администратор) Общи Fri, 01 Apr 2022 20:27:57 +0300
Odoo Roadshow - София https://www.odoo.bg/блог/item/236-odoo-roadshow-софия https://www.odoo.bg/блог/item/236-odoo-roadshow-софия Odoo Roadshow - София

Имам удоволствието да ви съобщя за предстоящата презентация на ERP Odoo 13, организирана от Odoo S.A., на 28.11.2019 г. от 18:15 ч. в ИнтерКонтинентал София.

Записването е безплатно. Презентацията ще е на английски. Не пропускайте това второ за годината и за България събитие!

]]>
office@odoo.bg (Васил Тумбев) Общи Fri, 15 Nov 2019 09:51:27 +0200
Официално удължиха сроковете по Наредба Н-18 https://www.odoo.bg/блог/item/235-официално-удължиха-сроковете-по-наредба-н-18 https://www.odoo.bg/блог/item/235-официално-удължиха-сроковете-по-наредба-н-18 Официално удължиха сроковете по Наредба Н-18

В брой 75 на „Държавен вестник“ бяха публикувани новите срокове по Наредба Н-18. Според новите текстове фирмите, които използват СУПТО (системи за управление на продажбите в търговските обекти), трябва да отговорят на изискванията на нормативния акт до 31 януари 2020 г.  вместо до 30 септември 2019 г.  За електронните магазини срокът се измества за 31 март на следващата година.

 В наредбата е посочено, че предприятията с приходи от продажби над 16 млн. лв., стойност на активите по баланс над 8 млн. лв. и персонал от над 50 души (за които са налице поне 2 от трите критерия) и чиито продажби в брой са под 5% от приходите, могат да изберат да ползват и софтуер за управление на продажбите (СУПТО), който създава стандартизиран одиторски файл. Компаниите, избрали новата възможност, трябва да приведат дейността си в съответствие с Наредба Н-18 до края на март 2020 г. Тези предприятия ще трябва да изпращат в НАП стандартизирания си одиторски файл веднъж годишно. Промяната е свързана с голямата сложност на ERP системите и с факта, че тези предприятия имат малък дял на продажби в брой и необходимост от сложна и изискваща време доработка на системите.

Още на: http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=141405

]]>
office@odoo.bg (Васил Тумбев) Общи Wed, 25 Sep 2019 08:37:58 +0300
Odoo 12 Tour - Sofia https://www.odoo.bg/блог/item/234-odoo-12-tour-sofia https://www.odoo.bg/блог/item/234-odoo-12-tour-sofia Odoo 12 Tour - Sofia

Имам удоволствието да ви съобщя за предстояшата презентация на ERP Odoo 12, организирана от Odoo S.A., на 05.03.2019 г. от 18:00 ч. в Новотел Хотел София.

Записването е безплатно. Не пропускайте това първо за България събитие!

]]>
office@odoo.bg (Васил Тумбев) Общи Sat, 09 Feb 2019 09:29:28 +0200
Въпроси и отговори относно СУПТО https://www.odoo.bg/блог/item/233-въпроси-и-отговори-относно-супто https://www.odoo.bg/блог/item/233-въпроси-и-отговори-относно-супто

По-долу публикуваме отговори на НАП относно СУПТО:

  1. В търговски обект се използва фискално устройство (ФУ), което не се управлява от софтуер за управление на продажбите. Следва ли издаваните от устройството фискални бонове (ФБ) да съдържат УНП?

Фискалните бонове, разпечатани от ФУ, които не работят под управлението на софтуер за управление на продажбите (СУПТО), не следва да съдържат уникален номер на продажбата /УНП/.

В случай, че в обекта се използва СУПТО, софтуерът задължително трябва да управлява всички фискални устройства в този обект.

  1. Какво се визира под плащане по продажба? Как се третират абонаментните плащания за продажба или плащания за продажби на лизинг?

По силата на чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-18/2006 г., независимо от документирането с първичен счетоводен документ, задължително се издава фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД за всяка продажба, извършвана от лицата по чл. 3, ал. 1 - за всяко плащане с изключение на случаите, когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, чрез наличен паричен превод или пощенски паричен превод. Съгласно Наредба Н-18/2006 г., чл. 25, ал. 3, фискалната касова бележка в случаите по ал. 1 се издава при извършване на плащането. Лицата по чл. 3 са длъжни едновременно с получаване на плащането да предоставят на клиента издадената фискална касова бележка.

Следва да се има предвид и изискването, посочено в Приложение №29, т. 10, а именно - при плащане по въведена в софтуера продажба, за което съгласно изискванията на настоящата Наредба следва да бъде издаден ФБ, софтуерът задължително подава към фискалното устройство уникалния номер на продажбата за включването му във ФБ. Когато плащанията по продажбата са повече от едно, уникалният номер на продажбата се включва в издавания ФБ за всяко плащане, включително и в Сторно-ФБ, ако такъв бъде издаден. •

  1. Какво се разбира под "пълни права за четене и експорт на информацията от текущата и архивната БД на използвания в обекта софтуер за управление на продажбите"?

При извършване на контролни действия в търговски обект, в който се използва СУПТО, лицата следва да осигурят достъп до софтуера, конфигурирания в него одиторски профил, устройствата, с които работи софтуера и пълен достъп до информацията от текущата и архивните бази данни, създавана от този софтуер – както чрез интерфейса на софтуера, така и чрез директен достъп до създаваната от него база данни (БД). В хипотезата на т. 21 от Приложение №29 този достъп ще се осигурява не на място в търговския обект, а на адреса, посочен от лицето съгласно т. 19 от Приложение №32.

  1. В случаите, в които се издават Ръчни касови бележки за продажба/сторно и след това се въвеждат във ФУ с един сумарен фискален бон съответно за продажба и сторно, какъв УНП следва да се конфигурира и визуализира върху Фискалния бон?

При възстановяване работата на ФУ разпоредбата на чл. 40, ал. 5 задължава лицата да предадат, чрез ФУ сумарния оборот, натрупан при работа с касови бележки от кочан. В наредбата не е поставено изискване за посочване на УНП при предаване на сумарен оборот.

  1. В случаите на "служебно въведени" и "служебно изведени" суми, необходимо ли е за "служебно изведените" суми да има ФБ и съответно той да съдържа УНП?

Не. Функциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми се използват при промяна на касовата наличност извън случаите на продажби/сторно операции.

  1. Какво се визира под анулиране на продажба?

Анулира се открита, но неприключена продажба. Съгласно т. 12 от приложение №29, при анулиране (пълно или частично) на открита, но неприключена продажба софтуерът задължително съхранява в базата данни пълна информация за анулираната продажба – уникален номер на продажбата, генериран при откриването й, анулирани стоки/услуги, количество, стойност, оператор и др.

  1. Относно формирането на УНП - код на оператора - само цифри ли следва да съдържа или може и букви? На какъв език следва да са буквите, ако може да има такива? Какво правим ако използваме всички варианти на четири-цифрени числа?

Наредбата не поставя ограничения при формирането на кода на оператора в УНП. Единственото изискване е този код да е уникален за системата и да съответства на поддържаната от нея номенклатурата на операторите.

  1. Какво се има предвид по предоставяне на source-код, т.е. какво се очаква да бъде предоставено от производителите на софтуер?

Съгласно чл. 52в, ал. 2, т. 3 от Наредба Н-19, заедно с подаването на декларацията по чл. 52б, производителят/разпространителят следва да предостави на НАП за софтуери, които се инсталират в среда на клиента, и: пълно описание на обектите в базата данни (БД), свързани с управлението на продажбите, вкл. таблици и предназначението им, връзки между тях, описание на полетата в таблиците, както и изпълним файл и source-кодът, от който е генериран изпълнимият файл, за достъп и извличане на данни от БД в структуриран четим вид с възможност за избор - от всички или от част от таблиците, с които работи софтуерът.

Изисква се единствено source-кода на изпълнимия файл, а не на софтуера.

  1. Инсталацията на ФУ и софтуер за търговци с множество обекти, респективно голям брой ФУ e невъзможно да стане в рамките на ден или два. В тази връзка предвиден ли и преходен период преди 01.04.2019 г., в който да бъде възможно предаване на данни по новите изисквания.

Да, електронната услуга, чрез която търговците ще подават информация за използвания софтуер в обектите си съгласно Приложение №32 от Наредба Н-18/2006 г. ще бъде готова по-рано и това ще бъде своевременно оповестено.

  1. Съгласно §1, т. 84 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС), SAP попада ли в обхвата на "софтуер за управление на продажбите". С други думи ще трябва ли да го декларираме.

За всички софтуери или модули на софтуери, които попадат в обхвата на дадените в §1, т. 84 от ДР на ЗДДС и §1, т. 19 от ДР на Наредба Н-18 определения, следва да бъде подадена декларация от производител/разпространител за съответствие с изискванията на наредбата. В случая с ERP-системите, каквато е SАP, декларацията /за цялата система или за съответния модул за продажби/ следва да се подаде лицето, извършило внедряването и настройките на системата съобразно нуждите на потребителя, което на практика е разпространител на този софтуер.

  1. Правилно ли е разбирането, че регистрираните по ЗДДС лица, които използват фискални принтери, са задължени да изпълнят изискванията на наредбата по отношение на софтуерите за управление на продажбите до края на март 2019 г., като съответно декларират данните по Приложение 32 в срок до 31 май 2019 г.? В случай на междувременно инсталиране на софтуер преди крайния срок - 31 март 2019 г., който софтуер вече е деклариран по новия ред от производител/разпространител, би следвало същият да се декларира до края на май 2019 г., а не в 7-дневен срок от инсталирането - моля да потвърдите, че разбирането ни е правилно.

На основание § 75, ал. 1 от ДР на Наредба № Н-18/2006 г. лицата по чл. 3, които са регистрирани по ЗДДС и използват софтуер за управление на продажби, привеждат дейността си в съответствие с изискванията на § 28 в срок до 31 март 2019 г. Тези лица подават информацията съгласно приложение № 33 в срок до 31 май 2019 г. Този режим е приложим за т.нар. заварени случаи при които лицата осъществяват дейност и използват софтуер. Срокът 31 март 2019 г. е максималният до който лицата следва да приведат дейността си в съответствие с изискванията и декларират ползвания от тях софтуер в срок до 31 май 2019 г.

На основание § 75, ал. 3 от ДР на Наредба № Н-18/2006 г. в случай че лицето започва дейността си след влизане в сила на § 28 за него са налице две възможности:

  • Да осъществява дейността си по досегашния ред не по-късно от 31 март 2018 г., съответно в същия срок да приведе дейността си според изискванията на § 28.

  • Да започне да осъществява дейността си в съответствие с изискванията на Глава седма „в“, като в срок до 7 дни от инсталирането на софтуера за управление на продажбите в търговския обект подават информация по електронен път с квалифициран електронен подпис по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс чрез електронна услуга в Портала за е-услуги на НАП, достъпен на интернет страницата на НАП, съгласно приложение № 32.

Източник: http://www.nap.bg/document?id=17789

]]>
office@odoo.bg (администратор) Общи Sat, 29 Dec 2018 14:25:01 +0200
Софтуер за управление на продажбите в търговски обект https://www.odoo.bg/блог/item/232-софтуер-за-управление-на-продажбите-в-търговски-обект https://www.odoo.bg/блог/item/232-софтуер-за-управление-на-продажбите-в-търговски-обект

Съгласно § 1, т. 84 от ДР на ЗДДС „софтуер за управление на продажбите в търговския обект“ (СУПТО) е всеки софтуер или модул от софтуер, независимо от технологиите за реализацията му, използван за обработка на информация за извършване на продажби на стоки и/или услуги в търговски обект, за които е налице задължение за издаване на фискален бон.

 

Съгласно §1, т. 19 от ДР на Наредба № Н-18/2006 г. управление на продажбите“ чрез използване на софтуер за управление на продажбите в търговски обект е процес по автоматизирана обработка на информация за извършване на продажби на стоки или услуги, включващ проследяване на движението на стоките или изпълнението на услугите от заявяването им до тяхното предоставяне и/или извършване на плащане.

Речниковото значение на думата „процес“ е последователна смяна на състоянието в развитието на нещо (ход-развой). Задължително изискване, заложено в определението, е обработката на информацията да бъде автоматизирана. Това означава, че софтуерът автоматизирано следва да обработва и съхранява в база данни въвеждана информация за количество, вид и продажна цена на заявени от клиент стоки и/или услуги и да отразява тяхното предоставяне/заплащане. Точно тази автоматизирана обработка и наличието на посочената информация дава възможност на търговеца да проследи връзката между извършваните продажби и използваните за тях ресурси (напр. стоки, материали, човекочасове, заетост на стаи и др.).

В зависимост от спецификата на осъществяваната дейност, моментът на заявяването и предоставянето на стоката/услугата могат да съвпадат като време, но е възможно да има времеви интервал между заявяването и предоставянето.

В случаите, в които за целите на дейността на задълженото лице се използват отделни софтуери/модули, обезпечаващи цялостната дейност и организация на работа на лицето, например изчислителни програмни продукти, програми за управление на човешките ресурси, статистически и анализаторски софтуери и др., за СУПТО ще се считат тези от тях, които притежават посочените по-горе характеристики. Няма пречки СУПТО да има и други функционалности, извън посочените, както и да подава/получава информация към/от други софтуерни модули/продукти.

Примери

Пример 1

В търговски обект се използва софтуер, чрез който се регистрират всички продажби, извършвани в този обект. В софтуера се въвежда, автоматизирано се обработва и се съхранява в база данни информация за всяка продажба - количество, вид и продажна цена стоките/услугите и се отразява тяхното предоставяне/заплащане. В обекта не се извършват плащания, за които съгласно чл. 3 от Наредба №Н-18/2006 г. е налице задължение за издаване на фискален бон, например плащанията за извършваните продажби се получават само по банков път.

В посочения пример използваният в обекта софтуер не е софтуер за управление на продажбите (СУПТО), съответно той не следва да отговаря на изискванията на наредбата.

Пример 2

В хипотезата на Пример 1, но с разликата, че за част от плащанията за продаваните стоки/услуги е налице задължение за издаване на фискален бон, например извършват се плащания в брой или с банкова карта.

В този случай софтуерът е СУПТО и следва да отговаря на всички изисквания на Наредба №Н-18/2006 г.

Пример 3

В търговски обект за продажба на стоки (магазин, склад на едро, аптека) чрез софтуер се въвежда информация за вида и количеството на продаваните стоки. От поддържани от софтуера номенклатури автоматизирано се извлича информация за продажните цени на стоките и се формира обща стойност на продажбите. Приключването на продажбата се отразява в софтуера, като се въвеждат начинът на плащане и/или предоставянето на стоката.

В посочения пример софтуерът представлява СУПТО, независимо от наличието на различни възможности за плащане (отложено, частично, смесено – в брой и по банков път и др.) и за предоставяне на стоките (изцяло в момента на плащане, в допълнително уговорен срок и др.)

Пример 4

Чрез софтуер за обслужване на дейността на заведение за хранене се въвежда информация, свързана не само с поръчките/продажбите в ресторанта, но и с доставките на стоки и напитки, резервация на маси, работен график на сервитьорите и работниците в кухня и др. Осигурява се комуникация между направените от клиентите поръчки и подаваната информация към кухнята и питейния бар. Отразяват се плащанията.

Софтуерът, обслужващ дейността на заведението за хранене, е СУПТО. Той би бил такъв и при наличие само на функционалност, ограничаваща се до отразяване на направените от клиентите поръчки и тяхната обработка с оглед формирането на обща стойност на всяка поръчка (продажба) и отразяване на плащането им.

Пример 5

Дружество използва софтуер за фактуриране в обект, в който има въведено в експлоатация фискално устройство и се извършват плащания, за които съгласно чл. 3 от Наредба №Н-18/2006 г. се изисква издаване на фискален бон. Чрез софтуера се въвежда информация, необходима за издаването на фактура: посредством менюта се избират контрагент, видове стоки, цени и др. Софтуерът формира обща стойност и отпечатва фактурата на печатащо устройство. В базата данни на софтуера се съхранява информация за издадените фактури, вкл. вид, количество, продажна цена на фактурираните стоки/услуги.

Описаният в примера софтуер представлява СУПТО и следва да отговаря на всички изисквания на Наредба №Н-18/2006 г., вкл. да е свързан и да управлява въведеното в експлоатация в обекта фискално устройство.

Пример 6

Задължено лице извършва продажби на стоки чрез електронен магазин. За всяка направена поръчка от клиенти на електронния магазин в базата данни се съхранява информация за вида, наименованието, единичната цена, количеството и общата стойност на поръчаните стоки. Отразява се статусът на всяка поръчка от заявяването й до предоставянето на стоките на клиента.

Описаният в примера софтуер представлява СУПТО и следва да отговаря на всички изисквания на Наредба №Н-18/2006 г., вкл. да е свързан и да управлява въведеното в експлоатация в обекта фискално устройство.

Отговори на постъпили в НАП въпроси

по прилагането на Наредба №Н-18/2006 г.

Въпрос: Софтуерът е собственост на счетоводна къща, която предоставя достъп до софтуера на клиентите си, които изцяло си водят он-лайн всички покупки, продажби (в т.ч. издаване на фактури в брой), производство, оферти и всички останали дейности, които още с издаването на съответния документ си извършват и съответните счетоводни записвания. В този случай следва ли счетоводната къща да декларира нещо съгласно изискванията на Наредбата и ако следва, то в какво качество - като разпространител ли? 

Отговор:

  1. Софтуерът трябва да отговаря на изискванията на Наредба №Н-18/2006 г., тъй като се ползва от лица (клиенти на счетоводната къща), за които е налице задължение за издаване на ФБ съгласно чл. 3 ал. 1 от наредбата.

  2. От така зададения въпрос се разбира, че ползването на софтуера е услуга (тип SaaS), която счетоводната къща предоставя на клиентите си. Декларацията за софтуера следва да бъде подадена от неговия производител, като счетоводната къща следва да прецени дали се явява такъв. /За да бъде разпространител, Счетоводната къща следва да разполага с договор за разпространение./

Въпрос: Софтуер за фактуриране, който не следи наличности, но с който са фактурирани продажби, които са платени и в брой, счита ли се за СУПТО?

Отговор: В случай, че софтуерът обработва и съхранява в база данни въвеждана информация за количество, вид и продажна цена на заявени от клиент стоки и/или услуги и отразява тяхното предоставяне/заплащане, следва да се счита за СУПТО.

Въпрос: Търговски обект работи с ЕКАФП и фискални бонове се издават в ръчен режим. Касиерът/операторът/счетоводител въвежда информация за продадените стоки (след продажбата им) в Складов/счетоводен софтуер. Отговаря ли този Складов/счетоводен софтуер на определението за СУПТО?

Отговор: Ако складовият/счетоводният софтуер се използва в търговския обект, в който се извършват продажбите и в който е въведено в експлоатация ФУ, и в този софтуер се въвежда, обработва и съхранява в база данни информация за количество, вид и продажна цена на продадените стоки, то този софтуер е СУПТО и той трябва да е свързан с ФУ и да го управлява.

Въпрос:Търговски обект работи със специализиран софтуер за управление на ФУ /ССУФУ/. ССУФУ подържа номенклатура на продаваните стоки, цени и баркодове, но не информация за складови наличности и няма възможност да се издават фактури. Периодично, ръчно или автоматично, натрупаната информация за продажбите в ССУФУ се извлича в електронен вид /файл/ и се използва/импортира в Складов/счетоводен софтуер. Отговаря ли при тази хипотеза този Складов/счетоводен софтуер на определението за СУПТО?

Отговор: В случай, че софтуерът (специализираният софтуер за управление на ФУ - ССУФУ) автоматизирано обработва и съхранява в база данни въвеждана информация за количество, вид и продажна цена на заявени от клиент стоки и/или услуги и отразява тяхното предоставяне/заплащане, то той е СУПТО. Следва да се има предвид, че при обработката на тази информация софтуерът отразява намалението/движението на продаваните стоки и/или услуги, което позволява на търговеца да проследи връзката между извършваните продажби и използваните за тях ресурси. В тази връзка, отразяването продажбата на стоката и съхраняването  на информацията за нея в БД, позволява на търговеца да разполага с информация, която служи за проследяване на наличностите от тази стока.

Въпрос: Мога ли да използвам софтуер, който не е от списъка на СУПТО, публикуван в НАП, при условие, че той не генерира продажби, но може например да брои стоково-материални запаси?

Отговор: Да, можете, при условие че единствената функционалност на софтуера е броене.

Въпрос: Използва се софтуер, който дигитализира някои от следните фирмени операции като доставка, продажба, връщане, изплащане и прехвърляне на стока от един склад в друг склад. Целта му е впоследствие да се генерират различни необходими документи към тях, като например стокова разписка, приемо-предавателен протокол, фактура за продажба. Такъв тип софтуер задължително ли трябва да е свързан с касов апарат, при условие че няма такава разработена функционалност към него?

Отговор: Описаната функционалност на софтуера попада в обхвата на определенията за „софтуер за управление на продажбите“ съгласно §1, т. 84 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС) и „управление на продажбите“ съгласно §1, т. 19 от ДР на Наредба Н-18/2006 г. В случай, че този софтуер се използва в търговски обекти, в които съгласно чл. 3, ал. 1 от Наредба Н-18/2006 г. е налице задължение за издаване на фискален бон, т.е. извършват се например плащания в брой, с дебитна или кредитна карта и др., то той трябва да бъде свързан с фискално/и устройство/а (ФУ). Фактът, че към момента няма разработена функционалност за връзка към ФУ, не може да бъде причина за изключване на софтуера от изискванията на Наредба Н-18/2006 г. и такава функционалност трябва да бъде разработена.

Източник: http://www.nap.bg/document?id=17788

]]>
office@odoo.bg (Васил Тумбев) Общи Fri, 28 Dec 2018 12:16:07 +0200
Новите срокове относно касовите апарати, електронните магазини и софтуера https://www.odoo.bg/блог/item/231-новите-срокове-относно-касовите-апарати,-електронните-магазини-и-софтуера https://www.odoo.bg/блог/item/231-новите-срокове-относно-касовите-апарати,-електронните-магазини-и-софтуера
Новите срокове по Наредба № Н-18 за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин:

1. Регистрираните по ДДС лица (с изключение на лицата, ползващи ЕСФП и ИАСУТД) трябва да сменят или  модифицират (чрез производители/вносители на фискални устройства), използваните от тях фискални устройства най-късно до 31 март 2019 г.

2. Нерегистрираните по ДДС лица и лицата, използващи ЕСФП имат задълженията по горната точка до края на месец юни 2019 г.

3. Ползвателите на ИАСТУД трябва да приведат дейността си в съответствие с изискванията на Наредба Н-18  до края на 2019 г.

4. Лицата, които използват софтуер за управление на продажби:

 4.1. Регистрирани по ЗДДС лица, които използват софтуер за управление на продажби, привеждат дейността си в съответствие с разпоредбите на Глава седма „в“ (изисквания към лицата, които използват софтуер за управление на продажбите в търговски обект) в срок до 31 март 2019 г. Тези лица трябва да подадат в НАП информация за използвания от тях  софтуер в срок до 31.05.2019 г.

 4.2. Нерегистрираните по ЗДДС лица, които използват софтуер за управление на продажби, привеждат дейността си в съответствие с разпоредбите на Глава седма „в“ (изисквания към лицата, които използват софтуер за управление на продажбите в търговски обект) в срок до 30 юни 2019 г. Тези лица трябва да подадат в НАП информация за използвания от тях  софтуер в срок до 31.08.2019 г.

Информацията към НАП  се подава с квалифициран електронен подпис чрез е-услуга, достъпна в портала на НАП.

5. Лицата, които извършват сервизно обслужване и ремонт на фискални устройства, привеждат дейността си в съответствие с разпоредбите на Глава седма в срок до 30 юни 2019 г. Срокът за лицата, които извършват сервизно обслужване и ремонт на ИАСУТД е до 31 декември 2019 г. Издадените удостоверения за регистрация на тези лица са валидни до 30 юни 2019 г., съответно до 31 декември 2019 г.

6. Лицата, производители/разпространители на софтуер:

От 1 декември 12.2018 г. производител/разпространител на софтуер за управление на продажбите може  да  декларира съответствие на програмен продукт с изискванията на Наредба Н-18/2006 г., като това ще става с квалифициран електронен подпис чрез електронна-услуга, достъпна на интернет страницата  на НАП.

Софтуерите, за които е декларирано съответствие, ще бъдат включени в публичен списък, достъпен на интернет страницата на НАП.

7. Изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, влизат в сила от 29 декември 2018 г. Лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин към 29 декември 2018 г. трябва да подадат информация за това в срок до 29 март 2019.

 
]]>
office@odoo.bg (администратор) Общи Mon, 12 Nov 2018 15:11:34 +0200
Как Toyota използва Odoo след само 6 месеца за интеграция https://www.odoo.bg/блог/item/230-как-toyota-използва-odoo-след-само-6-месеца-за-интеграция https://www.odoo.bg/блог/item/230-как-toyota-използва-odoo-след-само-6-месеца-за-интеграция Как Toyota използва Odoo след само 6 месеца за интеграция

Toyota Material Handling France е член на Toyota Industries Corporation, която работи в 5 региона в областта на манипулациите. Компанията основно се занимава с производството и продажбата на мотокари в цяла Европа, като тяхната специалност е електрически и IC-задвижвани противоположни мотокари под марката Toyota. Освен това те предлагат и технически решения и поддръжка, като 735 сертифицирани от Toyota техници са на разположение на средно 25 километра от всяко място. В допълнение към собственото си производство, компанията прави и внос и износ в Европа на мотокари, закупени от Япония, Китай и САЩ. В зависимост от желанието на клиента, някои от тях се модифицират във фабриката във Франция.

 

datas2

По-бърза възвръщаемост на инвестициите

Няколко години преди прилагането на Odoo, Toyota Material Handling претърпяха големи организационни промени в групата си. Целта беше да се преструктурират техните операции, за да се управлява правилно техните разпределителни мрежи и доставчици в Европа: един в Швеция, един в Италия и един във Франция. Преди Odoo те бяха построили специално изработено решение за конфигуриране на техните многооборотни мотокари. Тези мотокари са проектирани по поръчка от техните клиенти и представляват близо 40% от бизнеса.

Проблемът, пред който са изправени е, че зад кулисите фабриката в Италия не разполага с адекватно решение за преминаване през всички необходими стъпки:

  • да приемат правилно и да се грижат за получените поръчки
  • да организира производството или закупуването на подходящите камиони от правилната бизнес единица в чужбина и впоследствие да организира доставката и да фактурира клиентите

Тъй като предишното им решение беше използвано и като конфигуратор, това означаваше, че промяната на една част от решението означаваше да се свали цялата стара система и да се замени с нещо друго. Затова те направиха някои изследвания и установиха, че имат две възможности: да замени старото решение с ново решение по поръчка или да го замени с готово решение. Toyota Material Handling не разполага с ERP, така че това е една от възможностите, които те проучват, но тъй като те са на "агресивен" пазар, те не могат да си позволят да поемат рискове с много големи инвестиции. Те се нуждаят от бърза възвращаемост на инвестициите и традиционната ERP се оказа не най-доброто решение за техните изисквания. Това ги остави с един прост избор: да изградят своя собствена система или да изберат по-евтино решение Единственото решение, което успя да премине теста, беше Odoo. По тези причини Toyota Material Handling реши да работи с Odoo.

datas3

 

Обхватът на внедряването на Odoo

Дори да се мисли, че първоначалният им фокус е бил върху продажбите, обхватът на реализираното решение е много по-голям от този.

Най-напред се нуждаеха от продажбите в Odoo, за да управляват поръчките си. Веднага след като поръчката бъде пусната за клиент, те трябва да се уверят, че съответните продукти са на разположение и за това те се нуждаят от Odoo Inventory. След това се изпълнява поръчката. Те имат два потока за това:

  • От една страна те имат продукти, които се произвеждат вътрешно и затова използват Odoo Manufacturing.
  • Тогава те също имат някои продукти, които се внасят от техните фабрики в Япония, САЩ и Китай, и за това те използват Odoo покупка.

Odoo Счетоводство бе добавено, за да бъдат в състояние да фактурират поръчките на своите клиенти директно от Odoo.

Предимства на бързо, надеждно и отворено решение

Решението на Odoo се внедряваше много бързо и след 6 месеца интеграция Toyota вече го използваше. Те бяха сигурни, че ще спестят много от разходите за поддръжка на новите ИТ решения, защото досега поддържаха вътрешно решение, а сега имаха цялостно решение. Освен това, те знаеха, че могат да разчитат на ценни функции, които се пускат с всяка нова актуализирана версия на Odoo, която лесно може да бъде интегрирана, създавайки допълнителна стойност за своите потребители.

Един от най-важните фактори за Toyota беше времето. Те не бяха сигурни, че биха могли да направят промените, които искат навреме, ако не беше с Odoo. Odoo предложи решение, което може да бъде изпълнено бързо и по този начин удовлетворява мениджмънта с добро и надеждно решение, което компанията успя да започне да работи с него само за няколко месеца. Основната полза за Toyota беше краткото време за изпълнение, дори и при сложен проект, те бяха готови в рамките на няколко месеца.

По време на реализацията от страна на информационната система те възприемаха най-пълния вариант на Odoo, защото за тях това е разширяема платформа, на която ще изградят цялата си информационна система. Планът е евентуално да замени всичко с Odoo, ако е възможно, за да управлява своите операции единствено с Odoo. Също така е важно Toyota да има решение, в което да може да използва най-добрите си активи в ИТ, което е техният персонал. Те имат хора в компанията, които са добри в разработката на софтуер и имат технически умения. Компанията оценява наличието на система, която може да донесе нова добавена стойност благодарение на този софтуер с отворен код. С малко обучение хората на Toyota също могат да развиват нови функции, които са от полза за компанията.

datas4

Статията е превод и е взаимствана от https://www.odoo.com/blog/customer-reviews-6/post/how-toyota-uses-odoo-after-just-6-months-of-integration-312

]]>
office@odoo.bg (Васил Тумбев) ERP Системи Wed, 12 Sep 2018 12:02:19 +0300
Българско счетоводство (модули) за Odoo 11 комюнити https://www.odoo.bg/блог/item/229-българско-счетоводство-модули-за-odoo-10-и-odoo-11 https://www.odoo.bg/блог/item/229-българско-счетоводство-модули-за-odoo-10-и-odoo-11 Българско счетоводство (модули) за  Odoo 11 комюнити

Представям ви новите ни модули за българско счетоводство в ERP Odoo 11 комюнити (open source). Модулите генерират файловете за дневниците покупки и продажби, ДДС декларация и VIES декларация. Добавени са добавен Intrastat и митнически тарифи.

Модулите са с предварително зададен български стандартен сметкоплан, данъци, данъчни позиции, данъчни тагове, списък с всички български банки, населени места и много други.

danachni tagove

danaci

fiscalni pozicii

smetkoplan

panel

]]>
office@odoo.bg (Васил Тумбев) Odoo 11 Sun, 17 Jun 2018 12:22:41 +0300